Περί Τετρακίνησης...
Δημοσιεύτηκε: Τρί Απρ 03, 2012 4:18 pm
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΣΗΣ (4WD)
ΒΟΗΘΗΤΙΚΟ ΚΙΒΩΤΙΟ - TRANSFER
Μοιράζει την δύναμη στους δύο άξονες
Συνήθως περιλαμβάνει σύστημα μείωσης στροφών
Συνήθως «κλειδώνει» τον πίσω με τον εμπρός άξονα
ΑΝΟΙΚΤΟ ΔΙΑΦΟΡΙΚΟ
Εφαρμόζει την ίδια ακριβώς ροπή στους δύο τροχούς
Εάν μηδενισθεί η πρόσφυση σε ένα τροχό, μηδενίζεται η εφαρμοζόμενη ροπή
Επομένως μηδενίζεται η ροπή και στον άλλο τροχό/ ακινητοποιείται
ΔΙΑΦΟΡΙΚΟ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΗΣ ΟΛΙΣΘΗΣΗΣ LSD
Ενα σύστημα απο «δισκάκια» και ελατήρια ενεργοποιείται όταν υπάρχει διαφορά περιστροφής στους δύο τροχούς
Η Δ(περιστροφής) μετρέπεται σε Δ(ροπής) που μεταφέρεται στον τρόχο που κινείται πιό αργά
ΔΙΑΦΟΡΙΚΟ ΜΠΛΟΚΕ / ΚΛΕΙΔΩΝΕΙ
Με υδραυλικό, πνευματικό η ηλεκτρικό μηχανισμό μετρέπει τους δύο τροχούς σε «κάρο»
ΣΥΝΕΚΤΙΚΟΣ ΣΥΜΠΛΕΚΤΗΣ
Για τους περισσότερους κατασκευαστές αυτοκινήτων, ο συνεκτικός συμπλέκτης αποτελεί τη δημοφιλέστερη επιλογή. Εφαρμόζεται κατά κόρον σε συστήματα τετρακίνησης , αφού αποτελεί αξιόπιστη λύση με μειωμένο βάρος και κυρίως χαρακτηρίζεται για το χαμηλό κόστος κατασκευής του.
Το παραδοσιακό κεντρικό διαφορικό ανάμεσα στους δύο άξονες αντικαθιστά -μέσα σε ειδικό κέλυφος- μια συναρμογή πολύδισκων, η οποία περιβάλλεται από ειδικό ιξοτροπικό υγρό υψηλής πυκνότητας με βάση τη σιλικόνη. Τα ιξοτροπικά υγρά έχουν την ιδιότητα να πήζουν όταν θερμαίνονται, σε αντίθεση με το βασικό κανόνα της μηχανικής ρευστών.
Εξαιτίας της θερμότητας που παράγεται από την τριβή, το σιλικονούχο υγρό θερμαίνεται και αρχίζει να πήζει συσφίγγοντας σταδιακά τους δίσκους. Έτσι, "κλειδώνεται" ο -μέχρι τότε- "παθητικός" άξονας, μετατρέποντας το αυτοκίνητο σε τετρακίνητο. Σε κανονικές συνθήκες κίνησης η ροπή δεν μεταδίδεται καθόλου στον πίσω άξονα, ενώ όταν υπάρξει διαφορά περιστροφικής ταχύτητας το σύστημα μπορεί θεωρητικά να μεταφέρει τη ροπή έως και 100% στους πίσω τροχούς.
Με λίγα λόγια, ο συνεκτικός συμπλέκτης αντιλαμβάνεται τη διαφορά περιστροφής των τροχών, Όσο μεγαλύτερη είναι η διαφορά περιστροφής, τόσο μεγαλύτερη είναι η μεταφορά ροπής.
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
1.ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΟΔΗΓΗΣΗ ΣΕ ΕΥΘΕΙΑ
( ΙΔΙΑ ΠΕΡΙΣΤΡΟΦΗ ΕΜΠΡΟΣΘΙΩΝ ΚΑΙ ΟΠΙΣΘΙΩΝ ΤΡΟΧΩΝ )
Όταν το όχημα κινείται στην ευθεία σε επίπεδο δρόμο οι εμπρόσθιοι και οπίσθιοι τροχοί περιστρέφονται με την ίδια ταχύτητα. Κατά συνέπεια , ο συνεκτικός συμπλέκτης δεν ενεργοποιείται και επομένως καμία ροπή δεν μεταφέρεται στους οπίσθιους τροχούς .
Συνεπώς το όχημα κινείται ως προσθιοκίνητο
2.ΟΤΑΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΔΙΑΦΟΡΑ ΠΕΡΙΣΤΡΟΦΗΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΕΜΠΡΟΣΘΙΩΝ ΚΑΙ ΟΠΙΣΘΙΩΝ ΤΡΟΧΩΝ
Όταν δημιουργείται οποιαδήποτε διαφορά περιστροφής μεταξύ των εμπρόσθιων και οπισθίων τροχών όπως για παράδειγμα:
- Στις στροφές
- Οδήγηση σε δρόμο με χιόνι
- Οδηγώντας σε ανηφόρα
- Κατά την διάρκεια της εκκίνησης και της επιτάχυνσης
Τότε ενεργοποιείται ο συνεκτικός συμπλέκτης, κατ ΄ αυτόν τον τρόπο μεταφέρεται ροπή οδήγησης στους οπίσθιους τροχούς η οποία αντιστοιχεί στην διαφορά περιστροφής των τροχών.
Το όχημα κινείται με τετρακίνηση
ΡΥΜΟΥΛΚΗΣΗ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΜΕ ΜΟΝΙΜΗ ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΣΗ
Η ρυμούλκηση οχημάτων με μόνιμη τετρακίνηση πρέπει να γίνεται έχοντας όλους τους τροχούς σηκωμένους ή με όλους τους τροχούς στο έδαφος.
Δεν επιτρέπεται η ρυμούλκηση έχοντας σηκωμένους τους εμπρόσθιους ή τους οπίσθιους τροχούς μόνο, γιατί υπερθερμαίνεται σε οριακό βαθμό το σύστημα μετάδοσης (υπάρχει η πιθανότητα να ”κολλήσει“ το σύστημα μετάδοσης).
Πηγή: Pesketzis
http://www.pesketzis.gr/
ΒΟΗΘΗΤΙΚΟ ΚΙΒΩΤΙΟ - TRANSFER
Μοιράζει την δύναμη στους δύο άξονες
Συνήθως περιλαμβάνει σύστημα μείωσης στροφών
Συνήθως «κλειδώνει» τον πίσω με τον εμπρός άξονα
ΑΝΟΙΚΤΟ ΔΙΑΦΟΡΙΚΟ
Εφαρμόζει την ίδια ακριβώς ροπή στους δύο τροχούς
Εάν μηδενισθεί η πρόσφυση σε ένα τροχό, μηδενίζεται η εφαρμοζόμενη ροπή
Επομένως μηδενίζεται η ροπή και στον άλλο τροχό/ ακινητοποιείται
ΔΙΑΦΟΡΙΚΟ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΗΣ ΟΛΙΣΘΗΣΗΣ LSD
Ενα σύστημα απο «δισκάκια» και ελατήρια ενεργοποιείται όταν υπάρχει διαφορά περιστροφής στους δύο τροχούς
Η Δ(περιστροφής) μετρέπεται σε Δ(ροπής) που μεταφέρεται στον τρόχο που κινείται πιό αργά
ΔΙΑΦΟΡΙΚΟ ΜΠΛΟΚΕ / ΚΛΕΙΔΩΝΕΙ
Με υδραυλικό, πνευματικό η ηλεκτρικό μηχανισμό μετρέπει τους δύο τροχούς σε «κάρο»
ΣΥΝΕΚΤΙΚΟΣ ΣΥΜΠΛΕΚΤΗΣ
Για τους περισσότερους κατασκευαστές αυτοκινήτων, ο συνεκτικός συμπλέκτης αποτελεί τη δημοφιλέστερη επιλογή. Εφαρμόζεται κατά κόρον σε συστήματα τετρακίνησης , αφού αποτελεί αξιόπιστη λύση με μειωμένο βάρος και κυρίως χαρακτηρίζεται για το χαμηλό κόστος κατασκευής του.
Το παραδοσιακό κεντρικό διαφορικό ανάμεσα στους δύο άξονες αντικαθιστά -μέσα σε ειδικό κέλυφος- μια συναρμογή πολύδισκων, η οποία περιβάλλεται από ειδικό ιξοτροπικό υγρό υψηλής πυκνότητας με βάση τη σιλικόνη. Τα ιξοτροπικά υγρά έχουν την ιδιότητα να πήζουν όταν θερμαίνονται, σε αντίθεση με το βασικό κανόνα της μηχανικής ρευστών.
Εξαιτίας της θερμότητας που παράγεται από την τριβή, το σιλικονούχο υγρό θερμαίνεται και αρχίζει να πήζει συσφίγγοντας σταδιακά τους δίσκους. Έτσι, "κλειδώνεται" ο -μέχρι τότε- "παθητικός" άξονας, μετατρέποντας το αυτοκίνητο σε τετρακίνητο. Σε κανονικές συνθήκες κίνησης η ροπή δεν μεταδίδεται καθόλου στον πίσω άξονα, ενώ όταν υπάρξει διαφορά περιστροφικής ταχύτητας το σύστημα μπορεί θεωρητικά να μεταφέρει τη ροπή έως και 100% στους πίσω τροχούς.
Με λίγα λόγια, ο συνεκτικός συμπλέκτης αντιλαμβάνεται τη διαφορά περιστροφής των τροχών, Όσο μεγαλύτερη είναι η διαφορά περιστροφής, τόσο μεγαλύτερη είναι η μεταφορά ροπής.
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
1.ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΟΔΗΓΗΣΗ ΣΕ ΕΥΘΕΙΑ
( ΙΔΙΑ ΠΕΡΙΣΤΡΟΦΗ ΕΜΠΡΟΣΘΙΩΝ ΚΑΙ ΟΠΙΣΘΙΩΝ ΤΡΟΧΩΝ )
Όταν το όχημα κινείται στην ευθεία σε επίπεδο δρόμο οι εμπρόσθιοι και οπίσθιοι τροχοί περιστρέφονται με την ίδια ταχύτητα. Κατά συνέπεια , ο συνεκτικός συμπλέκτης δεν ενεργοποιείται και επομένως καμία ροπή δεν μεταφέρεται στους οπίσθιους τροχούς .
Συνεπώς το όχημα κινείται ως προσθιοκίνητο
2.ΟΤΑΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΔΙΑΦΟΡΑ ΠΕΡΙΣΤΡΟΦΗΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΕΜΠΡΟΣΘΙΩΝ ΚΑΙ ΟΠΙΣΘΙΩΝ ΤΡΟΧΩΝ
Όταν δημιουργείται οποιαδήποτε διαφορά περιστροφής μεταξύ των εμπρόσθιων και οπισθίων τροχών όπως για παράδειγμα:
- Στις στροφές
- Οδήγηση σε δρόμο με χιόνι
- Οδηγώντας σε ανηφόρα
- Κατά την διάρκεια της εκκίνησης και της επιτάχυνσης
Τότε ενεργοποιείται ο συνεκτικός συμπλέκτης, κατ ΄ αυτόν τον τρόπο μεταφέρεται ροπή οδήγησης στους οπίσθιους τροχούς η οποία αντιστοιχεί στην διαφορά περιστροφής των τροχών.
Το όχημα κινείται με τετρακίνηση
ΡΥΜΟΥΛΚΗΣΗ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΜΕ ΜΟΝΙΜΗ ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΣΗ
Η ρυμούλκηση οχημάτων με μόνιμη τετρακίνηση πρέπει να γίνεται έχοντας όλους τους τροχούς σηκωμένους ή με όλους τους τροχούς στο έδαφος.
Δεν επιτρέπεται η ρυμούλκηση έχοντας σηκωμένους τους εμπρόσθιους ή τους οπίσθιους τροχούς μόνο, γιατί υπερθερμαίνεται σε οριακό βαθμό το σύστημα μετάδοσης (υπάρχει η πιθανότητα να ”κολλήσει“ το σύστημα μετάδοσης).
Πηγή: Pesketzis
http://www.pesketzis.gr/